Thursday, January 19, 2012

kasih-sayang


Pada suatu hari di sekolah,seorang pelajar bertanya kepada gurunya..
Ketika itu guru tersebut sedang mengajar mengenai kasih sayang..

Pelajar:Cikgu,macam mana kita nak pilih seseorang yang terbaik sebagai orang yang paling kita sayang?  bagaimana juga kasih sayang itu nak berkekalan?

Cikgu:Ok.kamu ikut apa yang sayan suruh.kamu pergi ke padang,kamu berjalan di atas rumput sambil memandang rumput di depan kamu.pilih yang paling cantik tanpa menoleh kebelakang lagi walau sekali.dah petik rumput yang paling cantik bawak balik ke kelas..

Apabila pelajar tersebut pulang ke kelas,tiada sehelai rumput pun di tangannya...

Cikgu:Kenapa tiada sehelai rumput pun yang kamu pilih?

Pelajar:tadi masa saya berjalan,saya carilah rumput yang paling cantik.Memang ada banyak yang cantik tapi cikgu kata petik yang paling cantik.Maka saya pun terus berjalan kedepan sambil mecari yang paling cantik tanpa menoleh kebelakang lagi.Tapi sampai di penghujung padang saya x jumpa pon yang paling cantik.Mungkin diantara belakang saya tadi ada yang paling cantik.Tapi dah cikgu cakap x boleh menoleh ke belakang semula,jadi tiada lah rumput yang boleh saya petik.. 

Cikgu:Ya itulah jawapannya..maknanya apabila kita telah berjumpa dengan seseorang yang kita sayang,janganlah kita mencari lagi yang lebih baik dari itu.Kita patut hargai orang yang ada di depan kita sebaiknya.Jangan kita menoleh kebelakang lagi kerana yang berlaku tetap telah berlaku.Semoga yang berlalu tidak akan berulang lagi dan ingatlah bahawa orang yg paling kita sayang itulah yang palin cantik dan baik.walau nak diikutkan banyak lagi yang plng baik dan cantik seperti rumput2 tadi....

No comments:

Post a Comment